شاید ساده‌انگارانه به نظر برسد؛ این که آخرین خبرها نشان از این دارد که در ترکیه بیش از ۲۰ هزار و در سوریه نزدیک به ۴۰۰۰ نفر بر اثر زمین‌ لرزه اخیر جان عزیزشان را از دست داده‌اند و حالا در این نوشته کوتاه به یک قطعه شگفت تاریخی اشاره کنیم که زلزله آن را خاک کرده است، اما این گونه نبوده و این حادثه طبیعی در کنار سوگوار کردن انسان‌ها بخشی از تاریخ را هم از صحنه روزگار محو کرده است. خبر این است که زلزله مهیب و مرگبار ترکیه گریبان آثار باستانی و تاریخی را نیز گرفت.
کد خبر: ۱۳۹۷۶۷۳
نویسنده آیسا اسدی - روزنامه‌نگار

قلعه‌ای که نزدیک به ۲۰۰۰ سال از غازیانتپ نگهبانی می‌داد، به شدت آسیب دیده است. نیویورک‌تایمز نوشته یک قلعه باستانی در مرکز شهر غازیانتپ در جنوب ترکیه بر اثر زلزله شدید روز دوشنبه به شدت آسیب دید و نگرانی‌ها در مورد آسیب به دیگر مکان‌های مهم باستانی در منطقه‌ای که هزاران سال یک چهارراه فرهنگی بوده است را تشدید کرد.آنادولو، خبرگزاری دولتی ترکیه در گزارشی درباره خسارات وارده اعلام کرده که برخی سنگرها و استحکامات در بخش‌های شرقی، جنوبی و جنوب‌شرقی قلعه تخریب شده است.

عکس | آوار روی تاریخ

در این گزارش آمده است که شکاف‌های بزرگ استحکامات دیگر را شکافته و بخش‌هایی از مسجد سیروانی در مجاورت این قلعه نیز فرو ریخته است. بر اساس تصاویر و فیلم‌های ویدئویی منتشرشده توسط آنادولو و یک خبرگزاری محلی دیگر، به نظر می‌رسد دیوارهای سنگی فرو ریخته و نرده‌های آهنی اطراف قلعه را احاطه کرده و در پیاده‌روها پخش شده است.منطقه‌ای که به شدت تحت تاثیر زمین‌لرزه‌ها قرار گرفته بخشی از چندین امپراتوری از جمله هیتی، بابلی، ایرانی، یونانی، رومی، بیزانسی، عرب و عثمانی بوده و به همین دلیل از آثار باستانی و تاریخی ارزشمندی برخوردار است.

قلعه غازیانتپ به عنوان یک برج مراقبت در دوره روم، در قرن دوم و سوم ساخته شد و در قرن ششم در زمان امپراتور بیزانس، جوستینیانوس گسترش بیشتری یافت. بنا به اطلاعات وب‌سایت موزه‌های ترکیه، این منطقه باستانی توسط وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه اداره می‌شود.

به گفته این وب‌سایت، قلعه غازیانتپ یکی از «بهترین نمونه‌های قلعه‌های باقیمانده در ترکیه» محسوب می‌شود.

این قلعه با مجموعه گسترده‌ای از تونل‌های زیرزمینی که برای انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گرفته، در فهرست آزمایشی یونسکو برای سایت‌های میراث جهانی گنجانده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها